Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
Altid Online

Sådan overkom jeg min tandlægeskræk

Sådan overkom jeg min tandlægeskræk

Dette er min lille historie om hvordan jeg overkom min tandlægeskræk. Jeg havde ikke været til tandlæge i snart fire år, og det skyldes vel nok at jeg som barn havde den skrækkeligste tandlæge, som behandlede mig rigtigt dårlig, for hver gang jeg skulle til mit årlige tandlægecheck som jeg vemodigt gjorde lige ind til jeg fyldte atten år, brugte min tandlæge aldrig bedøvelse så jeg gik altid grædende fra tandlægen som barn. Dog har jeg i dag et dejligt forhold til min nye tandlæge, som jeg fik anbefalet af en god ven, tandlægen har beliggenhed på Hellerup. Det første besøg jeg foretog mig hos min nye tandlæge var i forbindelse med en rodbehandling jeg gerne vil have lavet, da et kariesangreb gik helt ind i nerven i en af mine tænder, og nerven derfor blev betændt.

Dobbeltfaktoreffekten
Da jeg så mødte op til min aftale, fortalte jeg dem om min tandlægeskræk og mine dårlige hændelser i fortiden, tandlægen som var en dame i øvrigt, fortalte mig meget roligt at det var rigtigt flot at jeg overhovedet havde bestilt en tid til at gå til tandlægen selvom jeg havde odontofobi som det jo hedder i lægelige kredse. Hun fortalte mig nemlig at rigtigt mange med tandlægeskræk helt undlader at gå til tandlægen grundet deres skræk, hvilket kan resultere i dårlig mundhygiejne, hvilket kan give en dobbeltfaktor effekt da nogle også bliver så flove over deres dårlige mundhygiejne at de derfor finder endnu en grund til at ikke at gå til tandlægen.

Undgå ubehagelige overraskelser
Min tandlæge forklarede mig derfor hvad der helt præcist skulle forgå i forbindelse med min procedure, dette gjorde hun fordi at jeg derfor ikke var ubekendt med hvad der skulle foregå, og derfor ikke blive ubehageligt overasket. Hun viste mig derefter et par billeder af hvad andre patienter der havde fået foretaget en lignende procedure. Derefter sagde hun at de til enhver tid vil svare på alle spørgsmål jeg måtte have, både under og før behandlingen. Ellers blev jeg bedt om lave nogle dybe indåndingsøvelser 10-15 minutter inden behandlingen. Selve behandlingen gik fint de fjernet den ødelagte nerve og rensede rodkanalen, hvorefter de fyldte rodkanalen med noget plastisk fyldningsmateriale. Det hele gik smertefrit, med bedøvelse denne gang! Og kan med stolthed sige at jeg ikke længere lider af tandlægeskræk. Tak til min dejlige nye tandlæge i Hellerup. Hvis du selv lider af tandlægeskræk og gerne vil have nogle gode råd til hvordan du overkomme din forbi så klik her.

Hvis du har nogle gode historier om hvordan du overvandt din tandlægeskræk eller anden form for forbi så skriv gerne en kommentar.

Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe:
Comment on this post